Hoewel pakkenmerk SuitSupply voor het tweede jaar op rij verlies draait, maakt de directie zich geen zorgen.
In 2017 leed het bedrijf 11 miljoen euro verlies, afgelopen jaar kwam het verlies op 9,6 miljoen euro uit, maar oprichter en topman Fokke de Jong zegt tegen het Financieele Dagblad dat hij vooral naar de omzetgroei kijkt.
Na correctie voor wisselkoersen zou de omzet namelijk met 20 procent zijn gestegen tot ruim 289 miljoen euro. Die groei zat niet in Nederland, hier blijft de omzet steken op 55 miljoen euro, maar kwam vooral van over de grenzen.
Het grootste deel van de omzet, ruim 120 miljoen euro, is namelijk afkomstig uit de Verenigde Staten. Daar heeft De Jong dertig winkels – meer dan de 24 winkels die in Nederland te bezoeken zijn.
De Jong kijkt dan ook vooral naar het buitenland voor toekomstige groei. In 2018 werden veertien nieuwe winkels geopend, onder meer in New York en Sydney, en dit jaar wil hij acht winkels openen in China. Hij denkt dat de nieuwe winkels een omzetgroei van 20 tot 25 procent opleveren.
Vrouwenmerk wordt belangrijk voor SuitSupply
Eerder vertelde De Jong al tegen Business Insider dat hij ook veel verwacht van Suistudio, het merk dat hij voor vrouwen heeft opgericht. "Ik denk dat we in een behoorlijke vraag gaan voorzien", zei hij destijds.
"We hebben altijd al interesse gehad voor de markt van vrouwenkleding." Maar hij had het eerder te druk met SuitSupply om zich ook op vrouwen te richten. Toch wilde hij de kans niet laten liggen: “Wat Suistudio doet is er gewoon niet. Er is geen vrouwenmerk dat op een moderne en sexy manier dit soort kleding voor de top van de markt maakt. Zeker niet voor deze prijs."
Suistudio volgt een compleet andere strategie dan SuitSupply. Waar SuitSupply zich op fysieke winkels richt, merkt De Jong dat vrouwen "ver vooruit lopen op mannen met online shoppen". “Vrouwen gebruiken een webwinkel als browsingtool om rond te neuzen in het assortiment en steeds vaker ook om te bestellen. Vinden ze het niks, dan sturen ze het gewoon terug. En als zij dan toch besluiten om een winkel te bezoeken om iets te ruilen of passen, hoeft dat echt niet in de P.C. Hooft of Cornelis Schuytstraat.”
Deze strategie maakt het voor Suistudio makkelijker om op te schalen. Wie weet lukt het De Jong dus met Suistudio om de omzet nog verder te laten stijgen.